Thee - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van JanMonique - WaarBenJij.nu Thee - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van JanMonique - WaarBenJij.nu

Thee

Blijf op de hoogte en volg JanMonique

02 Februari 2017 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

Dinsdag 31-1
We nemen uitgebreid afscheid van Sandun's schoonzus en pleegzus die ons 4 dagen verwent hebben en op naar de volgende plek hoog in de bergen dus een hele rit weer. Met mijn spierpijn veel het erg mee, ik denk omdat ik voor we gingen lopen mijn benen en vooral knieën helemaal had ingetapd met cure tape. Sandun had nog last van een knie en bovenbeen.
Onderweg hebben we een theefabriek bezocht en uitleg gekregen over het proces na de pluk. En toen aan de thee proeverij, 9 soorten allemaal heerlijke theeën maar ze weten dan ook wel van de prijs. 30.00 euro voor 200 gram super kwaliteit thee van de mooiste blend. Toch maar overstag gegaan. Kom gerust een theetje proeven als we weer thuis zijn. Onderweg een paar keer gestopt bij de theeplukkers die voor een honger loontje 6 euro per dag voor 15 kilo blaadjes. Hier blijft na het drogen ongeveer een derde over, dus reken ons baaltje maar uit. Nu mogen de theeplukkers wel in een huis wonen van de companie en met een pasje goedkoop hun proviand kopen maar hier in het land hebben ze de laagste status en mogen ook niet in alle tempels komen.
Ze hebben de eigen tempel.
Even later komen we langs de aardbeien telers en hebben een heerlijke aardbeiensap genomen. Udaya en Sandun een pannenkoek met ijs en aardbeien, de smullers.
Aangekomen in Nuwara Eliya een stadje hoog in de bergen en naar het hotel en voor het echt donker en koud wordt want we zitten hoog, de botanische tuin bezocht langs het meer gereden waar je bootjes kan huren en rond kan varen. Voor de Srilankanen een heel uitje dus erg druk.
Als de renbaan stamt uit de Engelse tijd gelopen, hier worden nog 3 keer per jaar wedstrijden gehouden en veel gegokt. In het stadje zie je nog wat koloniale huizen .
Ons hotel had hele mooie oude houten details en zag er mooi schoon uit maar toen we na het avond eten op bed nog een spelletje gingen dobbelen kwam bij iedere beweging toch een penetrante lucht van vocht en muffigheid naar boven. Erg vies maar te laat om te verhuizen. Dus raam weid open dekbed tot over de oren en dan maar hopen dat de muskietos het hier toch echt te koud vinden.
Door de moeheid toch een heerlijke nacht gehad.

• 02 Februari 2017 - 11:08

Ria Stolk:

Wat een mooi verhaal weer Monique. Jullie hebben echt een fantastische vakantie. Zoveel te zien en zoveel mee te maken en al dat lekkers daar.
    Goed dat je die thee gekocht hebt, want dan kun je thuis nog eens aan die mooie reis denken als je geniet van die overheerlijke thee. Het zal zeker beter smaken dan onze pikwik thee.
    liefs
    Ria

• 02 Februari 2017 - 16:10

Oom Jan:

hi vakantiegangers,

Jullie tocht doet mij denken aan mijn trip in Sri Lanka,theeplantages bezoeken,thee drinken en
    bijkant een vermogen uitgeven aan thee voor thuis.Adams Peak niet op geweest zat niet in ons
    programma.Als mogelijk een engels clubhouse bezoeken waan je de sfeer hoe de engelse land-
    heren leefde in hun koloniale tijd.
    Bedankt voor het artikel over het poppenhuis.Ben indat weekend in de buurt voor bridgeet
    Zal mijn credit kaart meenemen als het de moeite waard is het huis te kopen

Goede reis verder

Groetjes