Udaya's familie - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van JanMonique - WaarBenJij.nu Udaya's familie - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van JanMonique - WaarBenJij.nu

Udaya's familie

Blijf op de hoogte en volg JanMonique

31 Januari 2017 | Sri Lanka, Sri Lanka

Udaya en zijn familie
Lieve allemaal bedankt voor alle leuke en lieve reacties.
Zondag 29-1 zijn we eerst naar de tempel met de tand geweest midden in Kandy inmiddels worden we wel een beetje tempel moe maar deze was echt wel heel bijzonder en zeker nu het zondag is en een heleboel mensen hun offer brengen en bidden. Over de verdere details zal ik jullie niet uit wijden,zie daarvoor op internet. Daarna aan de buitenrand van Kandy, Udaya (onze gids en vriend van Gerard) zijn familie ontmoet. Dit is een heel verhaal, zijn vrouw is 15 jaar jonger dan Udaya (52) en ze hebben 3 kinderen ( 17, 16 en 8) Udaya is met Shamila getrouwd toen haar kinderen 6 en 4 waren hun vader is bij een bom tijdens de tamil oorlog omgekomen.
Samen hebben ze nog een zoon gehad. Heel mooi gezin.
Ze wonen tegen de berg op dus een hele klim om daar te komen en hebben intrek genomen in het huisje (2kamertjes)van Shamila haar ouders. Haar vader woont bij hun in en haar moeder woont bij een broer in. In Sri Lanka is men verplicht om voor de ouders te zorgen anders komt de politie je halen.
Dit hele kleine huisje is hij met financiële hulp uit Nederland tot een klein paleisje aan het maken. Inmiddels hebben ze het huisje met 2 kamers uitgebouwd, er zitten alleen nog geen ramen in, dat is het volgende project als er weer geld is.
Ze kunnen een uitbouw bijna niet bij elkaar werken omdat het levensonderhoud voor hun best duur is. Udaya werkt als freelancer als gids bij 2 reisorganisaties en in het laagseizoen op de markt in Kandy om te kijken of de aangeleverde vis vers is. En de beste werk is om als privé gids te werken, geen belasting van 25%. Dus als je iemand weet die naar Sri Lanka wil en een gids nodig heeft, hij spreekt Engels en Duits, deze taal heeft hij echt gestudeerd. Udaya en zijn chauffeur Sandun kunnen we echt aanbevelen.
Nu de middag bij de familie, na een lekkere klim, werden hartelijk verwelkomt door de hele familie met een lekker glas cocoswater . Het huis bestaat nu uit als je binnen komt een bijna lege ruimte met 5 stoelen, een kamertje met twijfellaarsbed een kast en een tv, hier slaapt Shamila en haar dochter en soms de jongste erbij. Het kamertje in het oudere gedeelte van het huis daar slaapt opa en Udaya als bij thuis is. Er is nog een kamertje, als er geen gast is slaapt de oudste zoon daar. Alle kamers zijn met een doek afgescheiden, voor ons zou dat dus nul privé zijn. De keuken is heel klein met een tafel en een gasfornuis met 3 pitjes. Buiten de wc en een ton met water om de wc door te spoelen, de afwas te doen, je zelf te wassen, het wasgoed te wassen enz. dat alles loopt weg in een soort open riool de berg af. Wat ons opvalt het ruikt niet.
Buiten hebben ze ook nog een waakhond die ligt aan de ketting en gaat pas 20.00 los om zijn behoefte te doen en rond het huis los te lopen en komt s'morgens van zelf weer terug om achter het huis weer aan de ketting gelegd te worden. Toen ik naar de wc wilde moest Udaya hem echt opzij houden anders zou hij me echt bijten. Er is nog een poes en een andere hond komen aanlopen en blijven ook bij het huis maar deze waren aaibaar. Ze eten alles wat overblijft van de maaltijd en dat was veel dit keer.
Shamila had zich erg uitgesloofd met het maken van een uitgebreide Srilankaanse maaltijd en Udaya had er voor ons speciaal Srilankaanse wijn bij gehaald die redelijk goed smaakte een tikje zoet.. Maar bij de pittige maaltijd prima.
Na het eten ging de oudste zoon een mooie tekening van waskrijt voor ons maken met olifanten erop. We gaan hem inlijsten heb ik beloofd. Lief lief van hem en best wel een overwinning omdat iedereen hier heel beschermd wordt opgevoed zijn ze erg bescheiden en verlegen tov onze kinderen. Ze krijgen Engels op school maar durven het niet te spreken.
Al met al zijn we zeker 4 uur op bezoek geweest en toen we bij de B&B aankwamen, krijgen we met kaarsje erbij weer een uitgebreide Srilankaanse maaltijd dus jullie snappen wel dat we niet slanker thuis komen.
Daarna moet ik mij klaarmaken voor de grote tocht hierover later.
Xxxxxxxx

• 31 Januari 2017 - 18:47

Mariska:

Wat boffen we dan met alle luxe om ons heen. Jullie zijn straks heel blij met alle geneugten van het Westerse leven als jullie straks weer terug zijn. Voor nu nog volop genieten van alle mooie ervaringen. Dikke zoen van onsx

• 31 Januari 2017 - 21:26

Irene:

Wat enorm bijzonder lieve vrienden, thuis bij deze srilankaanse familie te worden uitgenodigd. Jou beschrijving van hun huisje en bestaan geeft aan dat het een enorme eer is om daar even deel van te mogen maken. Jullie reis is er weer een om nooit te vergeten, 1 om in te lijsten met veel mooie herinneringen. Wij zijn vandaag het Atlas gebergte in geweest en hebben door 3 valleien geklommen naar het hoogste Berber dorp. Op sommige plekken lag nog sneeuw, en wij hebben geluk gehad want 2 weken geleden lag er nog ruim een meter en was het paadje niet begaanbaar. De klim was steil en niet ongevaarlijk maar zo mooi en indrukwekkend. Het is een totaal andere wereld als die we tot nu toe hebben gezien en een hele mooie. Vriendelijke mensen die een erg hard bestaan leven. De paadjes zijn steil en mensen van 85 jaar lopen 4 uur omhoog en naar beneden voor brood of andere levens behoeften. Ik zie het ons niet doen. Ook zijn we vandaag in het hotel van Richard Branson geweest, van de Virgin compagny airplanes. Ongelooflijk dat we daar binnen mochten kijken, Rachid onze gids kend iemand van de hoofdhuishouding en wij mochten na door een detectie poort te zijn geweest alles zien. Zeer indrukwekkend en mooi, hamam's waar je alleen maar van kunt dromen. Met oliën en geuren die me nog lang zullen heugen. Een kamer kost daar vanaf € 970,00 per dag en de duurste 2730,00 per nacht. Het is zo mooi allemaal, net een sprookje uit duizend en 1 nacht. Deze Richard Branson is heel goed voor zijn personeel en neemt ook mensen met een handicap aan. Dit doet hij in alle hotels en huizen die hij bezit over de hele wereld. Ook zorgt hij voor de vrouwen door ze een kleine compagnie te laten oprichten met Argan oil die zij zelf moeten beheren. Hij doet dit samen met onze prinses Mabel. We hebben genoten van deze lange dag en dromen vannacht van al het moois dat we hebben gezien.

• 31 Januari 2017 - 21:26

Irene:

• 31 Januari 2017 - 21:30

Viola:

Haai paps en mams,

Wat een leuke belevenissen weer! Leuk dat jullie zijn verwelkomd in Udaya zijn huis!
    De tempel was inderdaad wel echt heel mooi aan de foto's te zien!
    Het was wel even zoeken naar de foto's hihi. Ze komen de laatste paar keer te staan bij
    het mapje 'veilig aangekomen'.

Genietse weer!!

Liefs ons xxx

• 01 Februari 2017 - 11:50

Ria Stolk:

Prachtig Monique! Dank je wel voor dit lange en uitgebreide verhaal. Fantastische om te horen.
    Dit soort huisjes zie je wel eens bij opsporing gezocht.
    De manier waarop jij het beschreef zag ik het helemaal voor me.
    Bijzonder om deze zo andere cultuur te leren kennen en daar even deel van uit te mogen make.
    En dan een echte uitgebreide Sri Lankaanse maaltijd!!!!!!
    Luste je ook alles of wist je niet altijd wat of je at??
    Ik verheug me alweer op je volgende verhaal. Wat een reis, wat een reis, echt geweldig!!
    Lieve groet,
    dikke knuffel